Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nem jég, hanem tűz okozta a Titanic vesztét?
Mai ismereteink szerint a katasztrófához
egyszerre sok tényező járult hozzá, egyik leglényegesebb okra azonban a
Titanic feltárásának monopóliumát megszerző cég egyik munkatársa bukkant
rá nemrégiben.
A
Titanic óceánjáró 1517 emberéletet követelő katasztrófáját a legújabb
kutatások szerint nem a hajó építőinek és kivitelezőinek
elbizakodottsága, mégcsak nem is a hajó kapitányának becsvágya okozta,
hanem egy akkoriban igen gyakori jelenség: a tárolóban lángra lobbant
szén.
Mai ismereteink szerint a katasztrófához egyszerre sok
tényező járult hozzá, egyik leglényegesebb okra azonban a Titanic
feltárásának monopóliumát megszerző cég egyik munkatársa bukkant rá
nemrégiben.
Az bizonyosnak látszott már eddig is, hogy a hajó a
körülményekhez képest túl gyorsan haladt, ezért az ütközés előtt már nem
tudták megfelelő módon korrigálni az útirányt. Korábbi feltételezések
szerint a rohamtempónak nem objektív, hanem szubjektív okai voltak: a
hajó tervezőinek valamint a hajó kapitányának becsvágya, hogy a lehető
leggyorsabban érkezzenek meg a dél-angliai Southhamptonból New Yorkba. A
Titanicról be akarták bizonyítani, hogy nem csak a világ legnagyobb,
hanem egyben leggyorsabb óceánjárója is.
Csakhogy
a legújabb kutatások és az erre épülő elmélet mást állítanak. Robert
Essenhigh, az Ohioi Állami Egyetem mérnöke szerint a hajó azért ment túl
nagy sebességgel, mert a széntárolóban tűz ütött ki, és az akkori
módszereknek megfelelően az izzó szenet a tárolóból a tűztérbe
lapátolták, nehogy a szénraktárban található teljes szénmennyiség
begyulladjon. Ez a jelenség, valamint elhárítási módja megszokott dolog
volt akkoriban a tengerjáró hajókon.
A Gelogical Society of America éves szimpóziumán Essenhigh azt is elmondta, hogy a "becsvágy"-teória
ellen több érv is szól: az építés körülményeire vonatkozó
dokumentumokból egyrészt kiderül, hogy a Titanic építtettője, a White
Star Lines cég nem a világ leggyorsabb, hanem a világ legkényelmesebb
hajóját akarta megépíteni.
Ezenkívül a dokumentumok arra is fényt
derítettek, hogy a hajó széntárolóját Southhamptonban csak félig
sikerült megpakolni, mivel egy bányászsztrájk miatt nem állt
rendelkezésre elegendő menniységű szén. Így aztán a széntároló csak
félig volt, ez a szénmennyiség azonban maximális sebesség esetén nem
lett volna elég a Dél-Anglia és New York közötti ugyancsak hosszú útra. "Eredetileg úgy tervezték, hogy félgőzzel teszi meg az utat a hajó, mivel a fedélzeten csak 800 tonna szén volt" - mondta Essenhigh a konferencián.
Nemrégiben
előkerült dokumentumokból az is kiderül, hogy Southhampton és Cherbourg
kikötőjébe valóban érkeztek a Titanicról olyan jelentések, melyek
szerint tűz ütött ki a széntárolóban, így az új elmélet igazára utaló
nyomok megszaporodtak.
A
Titanic kutatásának monopoliumával rendelkező cég legújabb kutatásai is
alátámasztják azt az elméletet, mely egyszer már felmerült az ötvenes
években. Akkor a sheffield-i egyetemen olyan kísérleteket végeztek,
amelyek a szénmennyiség apadására vonatokozóan nyújtottak új adatokat.
A
kíséreletek során kiderítették, hogy a szén mennyisége a tárolóban
maximális hajtóerő esetén két és fél centiméterrel csökkenhetett, amely
azonban még mindig nem volt elég a tűz megfékezéséhez. Az R.M.S. Titanic
által most megtalált roncsok ugyancsak arra utalnak, hogy a szén
fogytán volt a luxushajón. Egy távirányítású robot révén a kutatók olyan
hajódarabokra bukkantak, melyeket eddig még nem fedeztek fel.
A
tenger mélyén mintegy 3 kilométeres mélységben érintetlen épségben
találtak rá pezsgősüvegekre, Cantrell & Cochran márkájú röviditalos
üvegre, aranyozott gyertyatartóra, tejforralóra illetve bőröndökre. A
roncsok elhelyezkedése arra utal, hogy a Titanic nem kettétörött a
jéghegynek ütközést követően, hanem darabjaira hullott. Ebben egyszerre
játszhatott közre az ütközés és a tűz - állítja Essenhigh.
Persze
az új elmélet bizonyos szempontból nem tudja levenni a felelősséget a
Titanic tervezőinek válláról. Az ugyanis továbbra is megállja a helyét,
hogy a fedélzethez közeli szinteken az első osztály utasainak nagyobb
kényelmét szolgálva eleve kevesebb mentőcsónakot helyeztek el a
tervezők, mint amennyi utast a hajó szállított.
A hajó kapitánya
ezenkívül csak késlekedve jelzett rádión keresztül a közelben cirkáló
hajóknak, ráadásul nem is SOS jelzést adott le először, hanem csak gyors
segítségkérésre vonatkozót. Csak egy órával az ütközést követően adta
le a legmagasabb veszélyfokozatra vonatkozó jelet.
A közelben
hajózó Californian kapitányáról továbbra is elmondható, hogy nem kellő
gyorsasággal reagált az eseményekre, ráadásul az első segélykérő jeleket
nem is vették, mivel a hajó rádiósa éppen éjszakai pihenőjét töltötte,
és nem volt aki helyettesítse.
A katasztrófa körülményeinek
vizsgálatát követően éppen ezekből a hiányosságokból okulva vezettek be
új szabályokat a tengeri hajózásban. Így például előírták, hogy minden
utas számára biztosítani kell helyet a mentőcsónakokban, hogy kötelező
mentőoktatásban kell részesülniük az utasoknak, valamint hogy a hajókon
állandó rádiós készenlét szükséges.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!