Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Öttevény klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Öttevény klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
(1878 - 1952)
|
|
Molnár Ferencről nagyon nehéz tárgyilagosan írni: Molnár Ferencnek lelkes
rajongói és dühödt ócsárlói vannak. Irodalmi alakja halála óta is az indulatok
kereszttüzében áll. Közben az egész magyar irodalomból ő a világszerte
legismertebb nevű és művű író, közben színházaink újra meg újra sikerek
közepette újítják fel vígjátékait, miközben ironikus és szatirikus prózája -
amely alighanem egyértelműbben irodalmi érték, mint annyit vitatott drámai
műveinek nagyobbik része - szinte ismeretlenné haloványult. Molnár Ferencet
dicsőítik és szidalmazzák anélkül, hogy eléggé ismernék.
Budapesti nagypolgári család fia volt. Ő is jogásznak indult, egy ideig a genfi
egyetemen nemzetközi jogásznak készült. de huszonkét éves korában egyszerre
hátat fordított a jogtudománynak, és újságírónak állt. Szinte azonnal feltűnt
csillogó szellemességével, szatirikus humorával, részvevő érzelmességével.
Stílusa kezdettől mindvégig választékosan szabatos: mesélő leleménye és
ötletgazdagsága kimeríthetetlen. A fiatal Molnár Ferenc odasorakozik legjobb
novellistáink közé, majd huszonhárom éves korában megjelenik első regénye, az
Egy gazdátlan csónak története, amely után az irodalmi élet az elbeszélő próza
nagy ígéretének tartja. És a várakozásoknak hamarosan meg is felel. Huszonkilenc
éves, amikor elkészül A Pál utcai fiúk, amelyet azóta is világszerte a
világirodalom egyik legjobb ifjúsági regényének ítélnek. És ezt még azok sem
vonják kétségbe, akik elutasítják a drámaíró Molnár Ferencet. Ez a regény
valójában több mint nemes erkölcsű ifjúsági olvasmány: a századforduló budapesti
kamasz fiainak nagyepikája, humorral és érzelemteljesen fogalmazott ábrázolás
néhány gyermektípusról. Ezt a színvonalat regényeiben soha többé nem érte el.
Még akkor sem, ha olyan kitűnő kritikai realista körképet festett a budapesti
polgári világról, mint Az éhes városban, vagy olyan árnyalt lélektani képet
adott a polgári fiatalság erkölcsi talajvesztéséről, mint az Andorban. Ezek is
jó regények, értékben felérnek a színdarabíró munkásságával, de költőiségben
mégis elmaradnak A Pál utcai fiúk mögött.
Valószínű, hogy ha Molnár csak novellákat és regényeket ír, akkor írói nagysága
sokkal egyértelműbb volna, és odasorolnók őt a Nyugat legjelentékenyebb
kortársai közé, a Széntolvajok című, kitűnő elbeszéléséről pedig megállapítanák,
hogy a szegény emberek ábrázolásának maradandó remekműve. Molnár szépprózája,
közte csillogó humoreszkjei, gazdag publicisztikája, benne érdekes
haditudósításai, elhalványodtak a világsikerű színpadi szerző mögött. És drámai
életművének megítélése vált ki mindmáig annyi heves vitát.
Amikor Molnár Ferenc megjelenik a színen, a magyar polgári dráma virágkora tart,
és a színpadok királya Herczeg Ferenc. Ezt az egyeduralmat Molnár azonnal
megdönti. Illetve idehaza ők ketten az egymással vetélkedő főalakok, külföldön
pedig Molnár olyan sikereket arat, aminőről magyar író álmodni se mert.
Molnár kezdettől fogva birtokában volt a színpadi hatáskeltés minden eszközének.
Mindenkitől tanult, de senkit sem utánzott. A francia
tézisdrámák,
Wilde vígjátékai, Schnitzler lélektani
drámái, Maeterlinck és
Hauptmann újromantikus misztikuma és
szimbolizmusa, a
freudizmus egész felületesen tudomásul vett tanításai, a század elején divatos
Henry Bernstein színpadi hatásvadászata mind tanulságul szolgál számára, de amit
tanult, azt úgy építette bele biztonságos drámaszerkesztésébe, hogy mindig
jellegzetes Molnár Ferenc-i komédia alakult ki.
|
|
Az első világháború előtti játékok fő témája általában a
polgári élet kötelező hazugsága. Ironikusan kritikai élű vígjátékok ezek, de a
bírálat belülről jön: egyszerre megért és elmarasztal. Gyakori közöttük a
szimbolizmushoz közel járó játék (Az ördög, Liliom, A farkas). A fő mondanivalót
talán A testőrben fogalmazta meg, hiszen itt arról van szó, hogy igazság és
hazugság úgy keveredik, hogy aki mondja, aki éli, maga sem tudja, meddig
igazság, mettől hazugság. Már-már Pirandello
későbbi igazság-hamisság összefonódottsága szólal meg itt a magyar színpadon.
Molnár az első világháború előtti években olyan helyzetben volt, hogy rendkívüli
tehetségével versenyre kelhetett volna a század világirodalmának
legnagyobbjaival. A hiba ott volt, hogy csekélyebb volt az igénye. Elszédítette
a siker: tetszeni akart, tapsot akart. Így lett mesteri kiszolgálója a csak
mulatságot kívánó igényeknek.
Korai prózájában még közel állt a haladó eszmékhez. Az első világháború lényegét
már nem értette. Mint haditudósító nagyon érdekes, nemegyszer szép, mindig
részvétteljes képet festett a háborúban szenvedő emberekről. De őt a háború nem
forradalmasította a kapitalizmus ellen, s így értetlenül állt a forradalmak
előtt. Korábban bírálattal illette a polgári hazugságokat. A forradalmak után
megerősödik polgári öntudata, és polgári oldalról bírálja - nagyon szellemesen -
az udvari-nemesi világ maradványait (A hattyú, Olympia). Ez a magatartás még
haladó volt Csiky Gergely korában, de Molnár Ferenc évtizedeiben már az a
polgár, amelynek nevében a nemességet kritizálja, valójában a nemesség
maradványainak oldalán áll a haladás ellenében. Csakhogy nálunk - és egész
Közép-Európában - ezt a polgárságot egyelőre jobboldalról fenyegette a növekvő
fasizmus: tehát a polgári apológiának mégis volt egy urbánus-ellenzéki
felhangja. De a társadalmi haladást valójában semmiféle tudatosítással nem
segítette. Gyönyörűségét inkább a formai tökély adta, a feltétlen mulatságosság,
a cselekmény biztonságos gördülékenysége. Molnár képes egy semmitmondó
anekdotából mindvégig lebilincselő háromfelvonásost komponálni, mint amilyen a
Játék a kastélyban - ez a tökéletesre szőtt semmi, amely mindössze arról szól,
hogy egy mondatot kétféleképpen lehet értelmezni. (Persze azért itt is lappang a
hazugság-igazság eltéphetetlen egysége.) Közben azonban Molnár nagyon jó szemű
író, aki nem tudja nem látni, hogy mennyi a hazugság a polgári életben. A
harmincas években egyre inkább megint erről ír (Harmónia, Valaki és főleg a
kitűnően szatirikus Egy, kettő, három).
Az ördög |
A Liliom és Az ördög
szimbolizmus-a után is gyakori kísérletet tesz a lírai-szimbolista
drámára (Égi és földi szerelem, A vörös malom, Csoda a hegyek közt), de ezek
szellemes részleteik ellenére is jelentéktelenebb művei közé tartoznak.
A fasizmus előretörésének időszakában egyre több időt tölt külföldön. Előbb
Franciaországban, majd Svájcban. Idővel már csak bemutatóira jön haza. És amikor
a fasizmus kezd uralomra jutni a közép-európai országokban, akkor Amerikába
költözik. S ettől kezdve prózában is, drámában is egyre jelentéktelenebb műveket
ír. Elszakadt talajától: a pesti polgárságtól.
![]() |
![]() |
![]() |
Mert nem egy magyar néző az ő komédiáiban valami nemzetek
fölötti kozmopolitát látott, de a világ számára jellegzetesen budapesti magyar.
Iróniája a magyar nagyvárosban fogant. Ennek a Budapestnek volt nemegyszer
prózai költője, máskor kritikusa, megint máskor ironikus megértője. Ezt a pesti
polgárvilágot emelte világirodalmi szintre.
Nem lett a haladás nagy szószólója, holott induláskor még erre is volt
lehetősége. Nem lett a valóság nagy drámai kritikusa, holott tehetségénél fogva
ez is lehetett volna. De olyan nagyszerű mulattatója és olyan mulatságos
megbocsátó kritikusa volt annak a polgárságnak, amelynek erényeit és hibáit
vállalta, hogy életműve tanulságos is, mulatságos is, néha gyönyörködtető
azoknak is, akik a polgárok után következnek.
A második világháború után, ameddig élt, idegen volt számára mindaz, ami itthon
történt. Ott is halt meg idegenben, hetvennégy éves korában. De a halála óta,
habár ellentétes indulatok kereszttüzében, mégis itthon van, színpadjainkon
sikereket arat. A világszínpadon képviseli a magyar irodalmat. A Pál utcai fiúk
pedig rég besorozódott klasszikus regényeink közé.
Hegedüs Géza
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!