|
Festő,
neve 1868-ig Lieb, 1880-ig Munkácsi. Apja, a bajor eredetű Lieb Leó sótiszt
volt Munkácson, anyja Reök Cecília. 1848-ban a család Miskolcra költözött. Munkácsy
festői hajlama már kiskorában megnyilatkozott. Szülei korai halála után
1850-ben nagybátyjához, Reök István ügyvédhez került, aki a szabadságharc után
hallgatásra kényszerítve, szerény viszonyok között élt Békéscsabán. A fiút 11
éves korában gyámja asztalosinasnak adta. Mestere durvaságai, a fenyítések
okozta testi-lelki nyomorúság egész életére és kedélyére kihatott. Segédlevele
megszerzése után Aradra ment. Nyomorgott, megbetegedett s visszatért nagybátyjához
Gyulára. Lábadozása alatt rajzolni tanult Fischer ott élő német festőtől.
Megismerkedett
Szamossy Elek festőművésszel, aki magához vette és rendszeresen kezdte rajzra,
festészetre tanítani, s módot talált hiányos műveltsége pótlására is. Később
elválva Szamossytól, Gerendásra költözött nagybátyjához. Itt készítette
1863-ban első festményét, a Levélolvasást (ismeretlen helyen).
Ez év őszén
Pestre jött, ekkor vette fel a Munkácsy művésznevet; Pesten festőbarátai
tanácsaikkal támogatták, második művét, a Regélő honvédet (ismeretlen helyen)
Than Mór át is festette. Egyik barátja, Ligeti Antal éveken át támogatta festői
pályája elindulásában, közbenjárására a Képzőművészeti Társaság havi díjat
folyósított Munkácsynak. Pártfogói 1865 elején Bécsbe küldték Rahl mesterhez,
akinek közbenjárására felvették a Képzőművészeti Akadémia előkészítő
osztályára. Bécsben festett Húsvéti locsolás (lengyel magántulajdon), c képe
Rubens-hatásokat tükröz.
Rahl
halála után visszatért Gerendásra nagybátyjához. Itt festett képei közül a
Búsuló betyár (Magyar Nemzeti Galéria) a hazai hagyományokhoz, Madarász Viktor
modorához igazodása miatt jelentős. 1866-ban Ligeti biztatására Münchenbe
utazott, felvették az Akadémiára. Mestere Wagner Sándor volt, de nagyobb hatást
tett reá Kaulbach művészete. Több, itt festett képe közül az Árvízzel (Magyar
Nemzeti Galéria) Kaulbach, a Lotz-modorhoz kapcsolódó Vihar a pusztánál a
hazai körök elismerését vívta ki.
1867-ben
állami ösztöndíjjal Párizsba utazott a világkiállításra, ahol Courbet
művészetéből egész életére döntő benyomásokat szerzett. Visszatérve Münchenbe,
kilépett az Akadémiáról s az Adam fivérek magániskolájába iratkozott. 1688
őszén Knaushoz ment Düsseldorfba, a német életképfestés tanulmányozására.
Önmagára tulajdonképpen Leibl képeinek hatására talált. Megfestette az
önállósulás első fontos emlékét, az Ásító inast (amerikai magántulajdon).
E kép
gazdag lélekrajzával, világítási kontrasztjaival már jelezte fejlődése irányát.
1869-ben festette első világhírt hozó művét, a párizsi Salon aranyérmével kitüntetett
Siralomházat, amelyben a magyar szabadságharc utáni betyárvilágból választotta
témáját (Magyar Nemzeti Galéria tulajdona).
A képet még félig kész állapotban
eladta. (A Siralomház harmadik és legérettebb ún. kétalakos változata is a
Magyar Nemzeti Galériában van.) E korszak ismert kritikai realista szemléletű,
népi tárgyú művei a Részeges férfi hazatérése, a Tépéscsinálók
(1871, Magyar
Nemzeti Galéria), majd végleg Párizsba költözése után: Éjjeli csavargók, Köpülő
asszony (1873, Magyar Nemzeti Galéria); Zálogházban (1874, New York,
Metropolitan Museum), Műterem (1876, Baltimore, magántulajdon, Hors Concours
kitüntetéssel).
Párizsi
tartózkodása és de Marches báró özvegyével kötött házassága tárgyválasztását
más irányba terelte, elfordult a kritikai realizmustól. E korszak első
nagyméretű műve a Milton (1878, New York, Lennox Library), amely elnyerte a
párizsi világkiállítás nagy aranyérmét, Európában és Amerikában világsikert
hozott.
Ezt követte a Krisztus Pilátus előtt (1881) s a Golgotha (1883,
mindkettő New York). E hatalmas vásznak Sedelmeyer képkereskedő rendelésére
készültek, aki 10 évre lekötötte műveit. A nagy kompozíciók mellett Sedelmeyer
szorgalmazta a szalon-intérieurök ábrázolását. E műveinek is nagy festői
értékei vannak a kényszerű téma ellenére. Ez idő tájt festette remek
virágcsendéleteit és tájképeit.
Élete
vége felé festőisége elerőtlenedett, amellett a halálos kór is nyomot hagyott
egyes művein. A millenniumi előkészületek jegyében készült Honfoglalás-freskója
(1893, a
budapesti Országház elnöki fogadótermében) már akadémikus vonásokat mutat. Csak
a Sztrájkban (1895, Magyar Nemzeti Galéria) talált újra vissza plebejus
korszakának realizmusához, jóllehet festőileg már nem tudott megbirkózni a
feladattal.
Művészete
főként az ún. alföldi festők munkásságára hatott, de hatása kimutatható számos
külföldi mesternél is. Vannak rokonvonásai az orosz kritikai realistákkal, elsősorban
Repinnel. Egyéb művei: Rőzsehordó nő
(1873); Poros út, Kukoricás (1874, Magyar
Nemzeti Galéria); Colpachi park (1875); Tájkép folyóval (1886, Magyar Nemzeti
Galéria).
Munkácsy
a 19. sz. egyik legnagyobb arcképfestője volt (Muffos arckép, 1874; Liszt,
1886; Haynald, 1887; mind a Magyar Nemzeti Galériában). Utolsó nagy műve a
bécsi művészettörténeti múzeum mennyezetképe (1890). Ecte Homo (1896, Déri
Múzeum, Debrecen). Levelezését és emlékezéseit Emlékeim (Budapest, 1921. és
1951) és Munkácsy Mihály válogatott levelei (szerk. Farkas Zoltán, Budapest,
1952) címmel adták ki. Képek, festmények Munkácsy Mihályról
|
Kommentáld!